Fantastische start Theaterseizoen

Verslag van het Programma 'ZÓ!' van Arno v.d. Heyden

We hebben de wereld aan contacten. We surfen mee met elke trend. We skypen en hypen via satellieten, maar we kunnen niet meer aarden. Toch doet ook Arno eraan mee. Hij gooit zichzelf te grabbel, verkwanselt zijn privacy en vertwittert zijn leven. En steeds vaker vraagt hij zich af: hoe zat het ook alweer?

Een intrigerende introductie op de website van Arno v.d. Heyden  over zijn nieuwe programma ‘ZÓ!’. Op 24 september legde de cabaretier in Theater Meerzigt aan de hand van een liedjesketting aan het publiek uit ‘hoe het ook alweer zat’. Daartussendoor liet hij de toeschouwers kennismaken met Eastermar en zijn bewoners, bekeken door ogen ‘oet Grunnen’.
‘s Middags had men het gezelschap al in het dorp gesignaleerd: Arno v.d. Heyden, pianist Bas Mulder en fotograaf Pjotr Wiese. Situaties en mensen die hun nieuwsgierigheid wekten werden gefotografeerd. Een fleurige Sjouke winkelman, een nadenkende groenteman Jannes, Pat van galerie ‘de Zandloper’ die een glaasje zelfgemaakte (nog) naamloze likeur schonk, de voordeur van ds. Stougie, die niet thuis was. Beelden van supporters en het sportveld, waar het eerste van VVE net een twaalfde doelpunt gescoord had. En portretten van bezige Eastermarders die ramen zeemden, wandelden en graskanten knipten.

Pas ‘s avonds werd duidelijk hoe intensief Arno zich had voorbereid. Schijnbaar moeiteloos schudde hij de namen van de geportretteerden uit zijn mouw en verbond er hilarische uiteenzettingen aan. Mediaduizendpoot Pjotr Wiese zorgde er vanachter drie laptops voor dat o.a. verschillende Timelines en tweets van Eastermarder twitteraars op een groot scherm zichtbaar werden. Ook tijdens de vermakelijke interacties tussen cabaretier en publiek werden er foto’s van bezoekers gemaakt  en die werden meer dan levensgroot op het scherm vertoond. Voor sommigen nogal confronterend...

De voorstelling was een mooie mix van kijken, herkennen en lachen maar ook van luisteren, want behalve een gevatte en snedige entertainer is Arno v.d. Heyden ook chansonnier. Begeleid door pianist, componist en arrangeur Bas Mulder waren er mooie liedjes te horen, van gevoelig en verrassend tot hilarisch en vaak met ‘de vrouw’ als onderwerp. Een loflied -heel toepasselijk op wals musettemuziek - op een vrouw bleek een loflied op de Deux Cheveaux (Citroën) en dat de vrouw eigenlijk de schuld is van alles werd duidelijk in het dolkomische lied ‘Alle mooie vrouwen moeten dood’.

Een goed begin van het nieuwe theaterseizoen 2011-2012 in Meerzigt.
Waar je uit en toch thuis bent.

Swaan Postma

Trio C tot de 3e

Irene Maessen en Marcel Worms

Lytse Winterreis (Schubert)

Gerealiseerd door Studio Staalkaart