NIHZ

N.I.H.Z.
Meerzigt, Eastermar
16-04 2011

Er zijn ruim 50 muziekliefhebbers naar Meerzigt gekomen  om het programma van deze avond bij te wonen. De werkgroep van ‘Theater Meerzigt’ is er in geslaagd  een speciale voorstelling  naar Eastermar te halen die in het teken staat van de jaarlijkse herdenking op 4 mei.


NIHZ is de naam van het duo dat bestaat uit Sanna van Elst & Bobby Rootveld. Bobby vertelt dat NIHZ de afkorting is van: “Niet In Het zwart”. Hij wijst het publiek er op dat de meeste orkesten stemmig, in zwarte pakken, hun concerten geven. Sanna en Bobby wilden dat juist niet. Vandaar deze artiestennaam en hun gekleurde kleding.


NIHZ is in 2001 opgericht en speelt voornamelijk Jiddische en Klezmer muziek. Bobby speelt klassieke gitaar, percussie en hij zingt. Sanna bespeelt diverse blokfluiten en ook zij doet percussie en zingt. Beide zijn afgestudeerd aan het conservatorium in Enschede. Het duo treedt op in binnen- en buitenland. Zo speelden ze in een synagoge in Hongarije, deden ze mee aan een festival  in Denemarken en namen deel aan de Kristalnacht herdenking in Stuttgart. Sanna en Bobby waren o.a. te zien en te horen in het Concertgebouw in Amsterdam, in kerken en waren live op tv en radio. LOEK BOER is vanavond de verteller van twee verhalen uit de 2de wereldoorlog; NIHZ zal hem daarbij ondersteunen met zelfgemaakte muziekarrangementen.

Het 1ste deel van de avond maakt het publiek kennis met de muzikale kwaliteiten van Sanna & Bobby. Ze brengen een verrassend veelzijdig programma en gebruiken niet alleen de muziekinstrumenten, waar ze overigens fantastisch op spelen; Sanna weeft met haar stem prachtige heel erg hoge klanken door sommige melodieën, terwijl Bobby  in andere nummers heel zacht en toch goed verstaanbaar fluistert, wat een bijzonder effect geeft aan het lied. Tijdens het spelen van een medley van Oost Europese dansen gebruiken beiden vele lichaamsdelen om de muziek meer volume te geven en het ritme te versterken, b.v. met de handen op de wangen of de benen slaan, met de voeten stampen. Veel van de liederen die het publiek te horen kreeg zijn door Bobby Rootveld  zelf geschreven, zoals de 1ste en 2de suite. Alles wat ze spelen en zingen doen ze zonder microfoon. Het publiek zit geboeid te luisteren, dus is alles prima te verstaan.
 
Na de pauze speelt NIHZ  eerst 2 nummers die het verhaal, dat Loek Boer zal vertellen, inleiden. Het 1ste  is een Jiddisch lied: ‘Speel een liedje voor de vrede’ en het 2de: ‘Samson’s Tune’  is geschreven door Fred Rootveld, de vader van Bobby, en gaat over een familiefluitje van de familie Rootveld. Dit fluitje werd generaties lang in de familie gebruikt om elkaar te roepen of te vinden.


Voor Loek Boer met het verhaal: ‘De buit bedroeg  ruim 46 miljoen’ begint, vraagt hij de aanwezigen om pas weer te applaudiseren aan het eind van het programma. Het is een aangrijpend verhaal waar Bobby z’n  grootvader een rol in speelt. Loek  vertelt het heel mooi. Hierna zingt Bobby fluitend en Sanna zingt heel zachtjes mee: ‘Amsterdam huilt’. Dit raakt je ziel.
Het 2de verhaal ‘ De pianist en de kelner’ is van Miny Vroegindewey en Loek weet het publiek opnieuw te boeien wanneer hij het met passie vertelt. Ook dit verhaal laat de mensen niet koud; zeker niet als Sanna en Bobby delen zingen en spelen van ‘Can’t Help Falling In Love’ van Elvis Presley en daarnaast het ‘Auschwitz-lied’ laten horen met een geweldige beheersing van de muziekinstrumenten en met dezelfde passie waarmee Loek Boer het verhaal vertelt.


Na het spelen van een deel van de suite van Bobby mag het publiek applaudisseren en dat doen ze staande. De bloemen die de artiesten krijgen aangeboden zijn meer dan verdiend.
Eigenlijk was het een heftige avond die ik niet graag had willen missen en zo zijn er deze avond zeker meerdere aanwezigen die het zo zullen voelen.

Trio C tot de 3e

Irene Maessen en Marcel Worms

Lytse Winterreis (Schubert)

Gerealiseerd door Studio Staalkaart