(VERLOREN) LIEFDES...

Op deze zondagmiddag mochten we genieten van een concert van violiste Anastasia Kozlova en pianiste Dessy Radeva. Gelukkig konden zij op deze vroege voorjaarsdag in Theater Meerzigt spelen, nadat hun voor januari geplande optreden helaas geannuleerd was wegens ziekte. We hadden niet graag de uitvoering van dit harmonieuze duo willen missen. Het was het eerste klassieke concert in Meerzigt waarbij de nieuwe piano van het theater gebruikt werd. Een goede aanschaf!

Deze muzikale middag werd omlijst met verhalen uit sprookjes en mythes, gedeeltelijk ondersteund door (originele) Russische filmbeelden uit de eerste helft van de vorige eeuw. Zo vertelde Anastasia bijvoorbeeld het verhaal over koopman Sadko die in Novgorod leefde en op de Goesli speelde, een Russisch tokkelinstrument dat door de Byzantijnen naar Rusland is gebracht. Hij was op een dag betoverd geraakt door de Koningin van het Iemermeer, verliet voor haar zijn vrouw en reisde 13 jaar per boot de wereld over op zoek naar de Koningin. Hij wist zich uiteindelijk te bevrijden door zo hard op zijn Goesli te spelen dat de hele onderzeese wereld wild begon te dansen, waardoor de zee zo woest werd dat dit een tsunami veroorzaakte. Hierdoor werd de betovering verbroken en kon hij terugkeren naar zijn vrouw. Eind goed al goed. Als dat geen echte liefde is… Dit spannende verhaal is door componist N. Rimsky-Korsakov (die leefde van 1844 tot 1908) vertolkt in zijn opera Sadko, waarvan Anastasia en Dessy een bewerking speelden.
Dessy vertelde - met aandoenlijk Bulgaars accent - over componist Maurice Ravel (1875-1937), die aanvankelijk vlieger wilde worden, daarvoor werd afgekeurd, vervolgens vrachtwagenchauffeur werd tijdens de Eerste Wereldoorlog en uiteindelijk componist. Voor hem is de enige echte liefde in zijn leven de muziek geweest: ‘De enige liefde die ik ooit zal hebben, is die met de muziek.’ Hij is dan ook altijd ongetrouwd gebleven. Dessy en Anastasia speelden niet de wereldberoemde Bolero, maar een mooie impressionistische Sonate.
Het stuk Romance van componist R. Gliere (1875-1956) vertolkt het verloop van een romance: van ontmoeting, verliefdheid, affaire, in vuur en vlam staan, trouwen, tot uiteindelijk vooral de herinnering aan hoe het vroeger was. Bij het beluisteren van dit mooie stuk viel mij weer eens op hoe passievol muziekinstrument de viool eigenlijk is.
Ik ga u niet alle verhalen verklappen… Gaat u zelf maar eens luisteren naar dit duo als u niet aanwezig kon zijn bij ons concert.

Dat het een geslaagde middag was blijkt ook wel uit het feit dat een dorpsgenote die ‘niet van klassieke muziek houdt’, zoals zij zelf altijd zegt, de hele voorstelling is gebleven ‘omdat ik er zo heerlijk ontspannen van werd’. En dat tegen haar voornemen in om alleen tot de pauze te blijven… ‘Achteraf was het veel mooier dan ik had verwacht.’ Zo is het doel van Theater Meerzigt om in een sfeer van Ont-Moeten theater toegankelijk te maken voor een breed publiek, op deze wintermiddag gerealiseerd.

’s Avonds hebben wij met Anastasia en Dessy en een aantal theaterbezoekers het theatermenu in Herbergh De Parel gegeten. We zaten gezellig met z’n allen aan een grote tafel en hebben genoten van heerlijk eten en daarna van nog een optreden van Dessy aan de piano met traditionele Bulgaarse liederen, vocaal begeleid door haar moeder Dora Radeva en Heymen Jansen.

Trio C tot de 3e

Irene Maessen en Marcel Worms

Lytse Winterreis (Schubert)

Gerealiseerd door Studio Staalkaart